Po několika letech odcházím od mBank. Proč? Co se mi líbilo a co mě štvalo? Kterou banku považuji za lepší volbu? Jak komplikované je u mBank zrušení účtu?

Proč odcházím

Především proto, že jsem se před půl rokem odstěhoval z ČR. Do té doby jsem aktivně používal dvě banky - mBank a AirBank. Teď, když už v Čechách platím zcela výjimečně, chtěl jsem si nechat jen jednu záložní banku. Na mBank mě štvala řada věcí a proto u mě vyhrála AirBank.

K mBank jsem přešel od Komerční Banky. Nebavilo mě platit poplatek za každý nesmysl, štval mě přístup zaměstnanců na pobočce v Plzni. Nenáviděl jsem institut domovské pobočky, který pokaždý dovedli použít proti mě. U mBank se mi ulevilo. Žádné poplatky, všechno naklikám v IB, tři výběry z bankomatu zdarma (když člověk platí kartou). Staré a jednoduché bankovnictví místo ajaxového pekla u KB. 

Proč mě mBank štve

Každá nová věc se dřív nebo později omrzí. A pak se ukážou všechny problémy, které člověk ze začátku neviděl nebo nechtěl vidět. Následuje seznam věcí, které mi znepříjemňovaly život:

Pravidelné odstávky

Banka si na nonstop provoz nehraje. Minimálně jednou měsíčně mají o víkendu mnohahodinovou odstávku. Pokud chcete používat internetové bankovnictví, nebo platit kartou! v neděli ráno, je velká šance, že to nepůjde.

Odstávky mBank

Výpis e-mailem - Email Push

Informační e-maily o změně zůstatku nebo přehledu pohybů za poslední měsíc stále chodí v příloze jako *.htm. Na mobilu často nejdou otevřít,  mají děsivý formát a rozpadlou diakritiku. Náprava se neplánuje. Kdo zná maily od AirBank, ví, že to jde výrazně lépe.

 Nové bankovnictví

Místo zachování ověřeného, jednoduchého a přehledného bankovnictví se rozhodla mBank inovovat a zavedli svou verzi ajaxového pekla. Včetně propojení s facebookem, mHrou, odznáčky. Já to staré IB měl rád, bylo přehledné, rychlé a jednoduché. 

 Bídné kurzy 

mBank se pravidelně umisťuje na dně žebříčků o nejvýhodnější kurz cizích měn. Sice si nenaúčtují poplatek za výběr z bankomatu (u KB jsem dával vždy minimálně 100 Kč), svůj zisk ale hravě dorovnají na kurzu. Tam si toho člověk pravděpodobně nevšimne. Při platbě kartou, kde poplatek není běžný u žádné obvyklé banky, přichází člověk o dost peněz. 

 Spořící účet s podmínkou

Pokud chcete, aby spořící účet byl k něčemu (aktuálně 1.4%, od října 1.2%), musíte zaplatit kartou každý měsíc alespoň 4000 Kč. 

A ta komunikace

Banka komunikuje bídně. Maily jsou bez nápadu, nudné (OK, je to finanční instituce), na twitteru se leda pochválí a případně retweetnou pochvalu někoho jiného. Kritické komentáře většinou ignorují nebo spláchnou obecným žvástem.  Když jsem odcházel od KB, psal jsem, že se banka pozná až podle chování při ukončování služeb. A tady se mBank opravdu nepředvedla.

Slečna na pobočce v Plzni se tvářila, že jí hrozně moc obtěžujeme - byl pátek odpoledne. Stihla si zvednout i osobní telefon a pohovořit s kamarádkou. Odmítala nám dát jakýkoliv doklad o tom, že jsme podali výpoveď účtu. Až na naše naléhání nám udělala kopii podepsaného formuláře. S tím, že to prý ale mají zakázané a nic dávat nesmí

Na zrušení účtu mají vyhrazen kalendářní měsíc. Během té doby se z banky neozval nikdo, žádné potvrzení, informace o stavu výpovědi, varování, že bude účet zrušen. Přesně po měsíci přišly tři SMS. První zněla: "mBank: Potvrzeni zmeny e-mailove adresy. Nova e-mailova adresa:"" (opravdu, prázdný řetězec), druhá že zablokovali mLinku a třetí že zablokovali bankovnictví. A víc ani ťuk. Z toho normální člověk asi moc moudrý nebude. Kdyby přišla jedna zpráva, ve které oznámí, že účet byl zrušen, bylo by to mnohem užitečnější.

Nebýt toho, že jsem si vydupal kopii žádosti o zrušení účtu, nemám jediný doklad o tom, že jsem podal výpověď a že je můj účet zrušen. To asi není v pořádku. Klientovi nezůstane jediný důkaz, že o něco žádal, kdy byl účet vypovězen, kam má být převeden zůstatek. 

Nedalo mi to a sepsal jsem tedy e-mail, s dotazem, jestli je v  pořádku, že jsem nedostal žádné potvrzení o ukončení účtu. Odpovědí mi bylo, že "potvrzení o zrušení klientům zasíláme, pokud o to požádají při vypovídání účtu.". No, žádat jsem žádal, slečna odmítala cokoliv vydat. 

Mám rád věci v pořádku a ke všemu ideálně doklady, pro případné pozdější spory (naučilo mě to UPC a jejich vracení modemu). Psal jsem tedy znovu na e-mail, jestli se taková věc dá vystavit zpětně a poslat poštou, protože jsem dlouhodobě mimo ČR. Nezbývá, než žasnout nad odpovědí:

 

V případě, že již nejste naším klientem, je zapotřebí vyhotovit papírovou žádost s přesnou specifikací Vašeho požadavku a zaslat nám jí na koresp. adresu banky. (mBank S.A., organizační složka, Sokolovská 668/136D, 186 00 Praha 8). Vystavení potvrzení je za poplatek 100 Kč.

Potvrzení bude vystaveno po uhrazení poplatku na účet číslo: 670100-2200772477/6210. Do zprávy do příjemce je zapotřebí uvést Vaše osobní údaje:

Rodné číslo
Jméno a příjméní
Aktuální korespondenční adresu
E-mailovou adresu
Informace o tom , že jste již zaplatil  příslušný poplatek za dokument na poplatkový účet

Váš podpis na žádosti musí být notářsky/úředně ověřen.

 

Tak to tedy děkuji pěkně, internetová bezpoplatková mBank. Takový přístup si strčte za klobouk.

Zbyl jen SPAM

Přesně den na to, co mi mBank SMSkou oznámila, že můj e-mail byl změněn na "", dorazil do mojí mailové schránky jejich běžný spam, nabízející mPůjčku. E-mail tak dál v databázi skladují a já udělal chybu, že jsem ihned netrval i na odvolání souhlasu se zasíláním čehokoliv.  

Celkově si myslím, že mBank není tak špatná volba a pro určité situace je opravdu výhodná. Jen ta komunikace...

Článek zapadá do série mých zkušeností s bankami, kde už jsem stihl 'pochválit' KB a Fio :-)